No Result
View All Result
Portal mechaniczny - samochody, nowości, mechanika pojazdowa
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo
No Result
View All Result
Portal mechaniczny - samochody, nowości, mechanika pojazdowa
No Result
View All Result

Toyota Hilux – wieczny pick-up. Podróż przez generacje

Redaktor Autor publikacji: Redaktor
2023-07-27
w Samochody
0 0
0

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych pickupów na świecie jest bez wątpienia Toyota Hilux. Ta legenda motoryzacji, zasłynęła swoją niezawodnością, wszechstronnością i wytrzymałością, stając się symbolem niepokonanej mocy i stabilności.

Spis treści:

Toggle
  • Toyota Hilux – historia modelu
  • Toyota Hilux – silniki
  • Toyota Hilux – generacje
    • Toyota Hilux I generacja
    • Toyota Hilux II generacja
    • Toyota Hilux III generacja
    • Toyota Hilux IV generacja
    • Toyota Hilux V generacja
    • Toyota Hilux VI generacja
    • Toyota Hilux VII generacja
    • Toyota Hilux VIII generacja
    • Toyota Hilux – najczęściej zadawane pytania

Toyota Hilux – historia modelu

Toyota Hilux jest modelem terenowego samochodu dostawczego z nadwoziem typu pick-up, produkowanym przez koncern Toyota od 1968 roku. Nazwa Hilux wywodzi się z określenia highly-luxurious, co po angielsku oznacza bardzo luksusowy, jednak ów luksus w pierwszej generacji można było zauważyć tylko w odniesieniu do poprzednika, czyli modelu Stout.

Początek historii Toyoty Hilux rozpoczął się poza budynkiem Toyota Motor Corporation, a korzenie tego samochodu sięgają firmy Hino Motors, która w 1967 roku dołączyła do Toyota Group. Firma Hino była w swoim czasie jednym z najbardziej zasłużonych japońskich producentów samochodów. W jego ofercie znajdowała się między innymi chętnie kupowana półciężarówka o nazwie Briska. Na bazie tego modelu, a także małego pickupa Toyota Stout Light, Toyota postanowiła stworzyć nowe auto ze skrzynią ładunkową.

Hilux zadebiutował w Japonii dokładnie 21 marca 1968 roku, a niedługo później trafił do sprzedaży w Australii, Ameryce Północnej i na innych rynkach. Był to wspólny projekt Toyoty i firmy Hino, doświadczonego japońskiego producenta samochodów. Hilux szybko zdobył globalne uznanie i odniósł globalny sukces.

Od początku oferowany głównie w Azji i Stanach Zjednoczonych, powoli zaczął podbijać cały świat. Przyczyniła się do tego wersja z napędem na cztery koła, którą zaczęto oferować w 1979 roku.

Jednym z najważniejszych momentów w historii modelu Toyota Hilux była jego prezentacja w popularnym programie motoryzacyjnym Top Gear. Hilux był testowany w ekstremalnych warunkach – zjeżdżał po schodach, uderzał w drzewo, był zatapiany w morzu, zrzucany z wysokości kilku metrów, taranował drewnianą szopę, na niego zrzucano starą przyczepę kempingową, obijano młotem do burzenia budynków a na końcu podpalano. Za każdym razem po przekręceniu kluczyka silnik auta udawało się uruchomić.

Model Toyota Hilux jest niezmiennie produkowany od 1969 roku. W roku 2023 jest to już 55 lat produkcji niezmiennie popularnego na całym świecie pickupa. Najnowsze modele Toyota Hilux mogą się poszczycić zaawansowaną specyfikacją techniczną. Silnik 2.4 D-4D diesel generuje moc 150 KM, a pojemność zbiornika paliwa wynosi 80 litrów.

Toyota Hilux – silniki

Toyota Hilux, przez lata swojego istnienia, oferowała różne jednostki napędowe. W ostatniej generacji, dostępny jest nowy silnik 2.8 litra o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 NM, co czyni go jednym z najmocniejszych w swojej klasie. W przeszłości, Toyota Hilux oferowała również silniki benzynowe i diesla, jednak to właśnie nowy silnik 2.8 litra jest najbardziej zaawansowany technologicznie i najbardziej efektywny energetycznie.

Toyota Hilux - silniki
Toyota Hilux – silniki / flickr

Toyota Hilux – generacje

Toyota Hilux towarzyszy nam od 1968 roku, dlatego doczekała się wielu generacji, które dostarczały rozwiązań na miarę swoich czasów. Poniżej opisujemy wszystkie dotychczasowe generacje tego modelu.

Toyota Hilux I generacja

Pierwsza generacja Toyota Hilux debiutowała w 1968 roku, wyróżniając się prostą i funkcjonalną stylistyką. Ta generacja Hiluxa była dostępna z szeroką gamą silników benzynowych i diesla. Początkowo Hilux był oferowany głównie w Azji i Stanach Zjednoczonych.

Dane techniczne
SegmentI
Typy nadwozia2-drzwiowy pick-up
Skrzynia biegów4-biegowa manualna
Napędtylny
Liczba miejsc2
Dane techniczne silników
Okres produkcjiTyp silnikaPojemnośćTypMoc
1968-19712R I41.5 L (1490 cc)––
1971-197212R I41.6 L (1587 cc)––
19693R1.9 L (1897 cm³)R485 KM
1970-19718R SOHC1.9 L (1858 cm³)R497 KM
197218R SOHC2.0 L (1968 cm³)R4108 KM

Toyota Hilux II generacja

Druga generacja Hiluxa, wprowadzona w 1972 roku, przyniosła szereg ulepszeń w zakresie komfortu i bezpieczeństwa. Ten model Hiluxa był również pierwszym, który otrzymał silnik diesla.

Dane techniczne
ParametrWartość
SegmentI
Typy nadwozia2-drzwiowy pick-up
Skrzynia biegów4 i 5-biegowa manualna
Napędtylny
Długość4275 mm
N25: 4680 mm
Szerokość1580 mm
Rozstaw osi2581 mm
Liczba miejsc2
Dane techniczne silników
Okres produkcjiTyp silnikaPojemnośćTypMoc
1972-197812R I41.6 L (1587 cc)––
1974-197818R I42.0 L (1968 cc)––
1973-197418R SOHC I42.0 L (1968 cc)SOHC108 KM (81 kW)
1975-197820R SOHC I42.2 L (2189 cc)SOHC96 KM (72 kW)

Toyota Hilux III generacja

Trzecia generacja, wprowadzona w 1978 roku, przyniosła szereg nowych technologii, w tym nowe silniki benzynowe i diesla. Wzrosło również zainteresowanie Hiluxem na rynkach europejskich. W 1979 roku w Hiluxie zaczęto oferować wersję z napędem na cztery koła, co przyczyniło się do zwiększenia jego popularności na całym świecie.

Toyota Hilux III generacja
Toyota Hilux III generacja / flickr
Dane techniczne
ParametrWartość
SegmentI
Typy nadwozia2 i 4-drzwiowy pick-up
Skrzynia biegów4 i 5-biegowa manualna
3-biegowa automatyczna
NapędAWD
4×2
Liczba miejsc5
Dane techniczne silników
Okres produkcjiTyp silnikaPojemnośćTypMoc (KM)Moment obrotowy (ft · lbf)
1978-198020R SOHC I42.0 L (2189 cc)–90122 (165 Nm)
1981-198322R SOHC I42.4 L (2366 cc)–96129 (175 Nm)
1981-1983Diesel I42.2 L–6293 (126 Nm)
1981-1983Preflow 4 biegowa manualna (Australia)1.8 L–––

Toyota Hilux IV generacja

W 1983 roku, zadebiutowała czwarta generacja Hiluxa, która przyniosła jeszcze więcej ulepszeń, w tym nowe silniki, nowoczesne technologie i poprawiony komfort jazdy.

Dane techniczne
ParametrWartość
SegmentI
Typy nadwozia2 i 4-drzwiowy pick-up
Skrzynia biegów4 i 5-biegowa manualna
3 i 4-biegowa automatyczna
NapędAWD
4×2
Liczba miejsc5
Dane techniczne silników
Okres produkcjiTyp silnikaPojemnośćTypMoc (KM)
1984-198822R SOHC2,4 l (2366 cm³)R496
1984-19862L diesel R42,2 lR462
1985-198822R-E SOHC2,4 l (2366 cm³)R4105
1985-198722R-TE SOHC turbo2,4 l (2366 cm³)R4135
1988-19883VZ-E SOHC3,0 l (2958 cm³)V6150

Toyota Hilux V generacja

Piąta generacja, wprowadzona w 1988 roku, pojawiła się na całym świecie z takim samym nadwoziem. Największą różnicą w porównaniu z wersjami w innych krajach, była opcja w USA, która charakteryzowała się niezależnym przednim zawieszeniem. W pozostałych wersjach, wciąż był to sztywny most na resorach piórowych.

Dane techniczne
ParametrWartość
SegmentI
Typy nadwozia2 i 4-drzwiowy pickup
Skrzynia biegów4 i 5-biegowa manualna
4-biegowa automatyczna
Napędtylny
AWD
Długość4430 – 4905 mm
Szerokość1689 mm
Wysokość1539 – 1755 mm
Rozstaw osi2616 – 3096 mm
Dane techniczne silników
Typ silnikaPojemnośćTypMoc (KM)
R4 2,0 l (1998 cm³) 3Y-E SOHC2,0 l (1998 cm³)SOHC97
R4 2,4 l (2366 cm³) 22R-E SOHC2,4 l (2366 cm³)SOHC105 – 114
R4 2,4 l (2446 cm³) 2L-T diesel SOHC2,4 l (2446 cm³)SOHC72 – 90
R4 2,8 l (2779 cm³) 3L diesel SOHC2,8 l (2779 cm³)SOHC91
V6 3,0 l (2958 cm³) 3VZ-E SOHC3,0 l (2958 cm³)SOHC143 – 150

Toyota Hilux VI generacja

Szósta generacja Hiluxa, wprowadzona w 1997 roku, otrzymała nową stylistykę nadwozia, głównie chodzi tutaj o zastosowanie niezależnego przedniego zawieszenia we wszystkich wersjach. W 2002 model przeszedł facelifting, związany głównie ze zmianą pasa przedniego i wnętrza.

Dane techniczne
ParametrWartość
SegmentI
Typy nadwozia2 i 4-drzwiowy pickup
Skrzynia biegów5-biegowa manualna
4-biegowa automatyczna
Napędtylny
AWD
Długość4690 – 5035 mm
Szerokość1665 – 1790 mm
Wysokość1600 – 1795 mm
Rozstaw osi2850 – 3090 mm
Dane techniczne silników
Typ silnikaPojemnośćTypMoc (KM)
R4 2,0 l (1998 cm³) 1RZ-E SOHC2,0 l (1998 cm³)SOHC110
R4 2,4 l (2366 cm³) 22R-E SOHC2,4 l (2366 cm³)SOHC105 – 114
R4 2,4 l (2446 cm³) 2L-T diesel SOHC2,4 l (2446 cm³)SOHC72 – 90
R4 2,7 l (2694 cm³) 3RZ-FE DOHC2,7 l (2694 cm³)DOHC146
R4 3,0 l (2986 cm³) 5L-E diesel SOHC3,0 l (2986 cm³)SOHC96
R4 3,0 l (2982 cm³) 1KZ-TE TD SOHC3,0 l (2982 cm³)SOHC115
V6 3,4 l (3378 cm³) 5VZ-FE DOHC3,4 l (3378 cm³)DOHC190

Toyota Hilux VII generacja

Siódma generacja Hiluxa, wprowadzona w 2004 roku, przyniosła szereg nowych technologii, w tym system stabilizacji toru jazdy, ABS i airbagi. Wzrosło też zainteresowanie tym modelem na różnych rynkach. Powiększono i podwójną kabinę ze standardowym zawieszeniem lub podwyższonym – do wyboru z napędem tylnym lub na wszystkie koła. W Europie Hilux oferowany był silnikiem 2.5 D-4D o mocy 120 lub 3.0 D-4D o mocy 170 KM.

Dane techniczne
ParametrWartość
SegmentI
Typy nadwozia2 i 4-drzwiowy pickup
Skrzynia biegów5-biegowa manualna
4 i 5-biegowa automatyczna
Napędtylny
AWD
Długość4975 – 5255 mm
Szerokość1760 – 1835 mm
Wysokość1680 – 1810 mm
Rozstaw osi2750 – 3085 mm
Liczba miejsc2 – 5

Toyota Hilux VIII generacja

Ósma generacja Hiluxa zadebiutowała w 2015 roku z nowym, dynamicznym silnikiem o pojemności 2,8 o mocy 150 KM przy 3400 obrotach na minutę i maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 400 Nm.

Model ten zyskał na komforcie i jakości jazdy, zarówno na drodze, jak i w terenie. Wysokiej jakości wyposażenie i nowoczesna stylistyka sprawiły, że ta generacja Hiluxa zasługuje na miano wyjątkowo komfortowego i luksusowego pick-upa. W najwyższej wersji – Invincible – pojawiło się specjalne wyposażenie premium, podkreślające wyjątkowy charakter tego modelu. W 2020 auto przeszło face lifting. Zmieniono resory i amortyzatory, a także kształt wypełnienie lamp oraz atrapę chłodnicy. Ponadto zmodernizowano układ kierowniczy, zegary wewnętrzu i wprowadzono system multimedialny z ekranem 8 calowym. Pojawił się także silnik diesla o pojemności 2,8 l i mocy 204 koni mechanicznych.

Dane techniczne
ParametrWartość
SegmentI
Typy nadwozia2 i 4-drzwiowy pickup
Skrzynia biegów6-biegowa manualna
6-biegowa automatyczna
Napędtylny
AWD
Liczba miejsc2 – 5

Toyota Hilux – najczęściej zadawane pytania

Ile kosztuje nowa Toyota Hilux?

Toyota Hilux GR SPORT kosztuje od 210 900 zł netto.

Jaki pick-up wybrac?

Toyota Hilux to jeden z najlepszych picku-upów na świecie.

Ile pali Toyot Hilux?

W mieście auto spala około 10,8 litra na 100 km, zaś w trasie 6,5 litra na 100 km.

Gdzie produkowana jest Toyota Hilux?

Od 2004 roku model ten produkowany jest w Tajlandii.

Tags: Toyota
Poprzedni artykuł

Toyota Camry – Połączenie Wydajności i Komfortu

Następny artykuł

Toyota Land Cruiser – Ikona Japońskiej Siły Terenowej

Następny post
Toyota Land Cruiser - Ikona Japońskiej Siły Terenowej

Toyota Land Cruiser - Ikona Japońskiej Siły Terenowej

Toyota Verso: Przewodnik po niezawodnym minivanie

Toyota Verso: Przewodnik po niezawodnym minivanie

Popularne artykuły

Kod-błedu-P0172

Kod błędu P0172 – co oznacza kod usterki? Jak zdiagnozować?

by Redaktor
2023-05-01
0

Podczas jazdy samochodem, często można się natknąć na komunikaty o usterkach wyświetlane przez komputer pokładowy. Jednym z takich komunikatów jest...

P0302

Kod błędu P0302 – diagnostyka i naprawa usterki

by Redaktor
2023-04-25
0

P0302 to kod błędu silnika. W niniejszym artykule wyjaśnimy dokładnie, co on oznacza, wskażemy objawy awarii, a także jej przyczyny...

Kod-błedu-P0340

Kod błędu P0340 – usterka obwodu czujnika położenia wałka rozrządu

by Redaktor
2023-05-01
0

Kod błędu P0340 pojawia się w systemie diagnostycznym samochodów, zwany jest także kodem DTC P0340. W tym artykule wyjaśnimy dokładnie,...

P0014

Kod błędu P0014 – opis naprawy usterki

by Redaktor
2023-04-24
0

W tym artykule opiszemy kod błędu P0014 i jak można go naprawić. Kod błędu P0014 jest często spotykanym błędem w...

P0304

Kod błędu P0304 – jak wykryć i naprawić?

by Redaktor
2023-04-25
0

Wiele osób korzysta z samochodów, ale niewiele osób wie, jak je naprawić. Dlatego też, gdy coś się zepsuje, mogą oni...

Najnowsze artykuły

NMR rejestracja samochodu, fot. tablicy: a.lapunik@gmail.com, create.vista.com

NMR rejestracja samochodu – Jakie miasto ma takie tablice?

by Aleksandra Żołopa
2025-05-15
0

Zobaczyłeś pojazd z rejestracją NMR i chcesz wiedzieć, skąd pochodzi? Sprawdź, jakie województwo, powiat oraz miasto kryją się za oznaczeniem...

P0301

Kod błędu P0301 – jak wykryć awarię? Diagnostyka

by Redaktor
2025-05-15
0

P0301 to kod błędu, który wskazuje na problem z silnikiem. Może to być spowodowane przez wiele czynników, dlatego diagnostyka jest...

System e-TOLL - nowoczesne rozwiązanie dla kierowców poruszających się po polskich drogach

System e-TOLL – nowoczesne rozwiązanie dla kierowców poruszających się po polskich drogach

by Michał Kozłowski
2025-05-12
0

System e-TOLL, system poboru opłaty elektronicznej, płatnych odcinkach dróg, dróg krajowych i autostrad, zewnętrzny system lokalizacyjny, sieci dróg płatnych, dopuszczalnej...

PNT rejestracja samochodu, fot. tablicy: a.lapunik@gmail.com, create.vista.com

PNT rejestracja – Jakie miasto ma takie tablice?

by Aleksandra Żołopa
2025-05-06
0

Zobaczyłeś na drodze pojazd z rejestracją PNT i zastanawiasz się, co ona oznacza? Dowiedz się, z jakiego województwa, powiatu i...

Praca w magazynie warsztatu samochodowego: spostrzeżenia, zadania i perspektywy

Praca w magazynie warsztatu samochodowego: spostrzeżenia, zadania i perspektywy

by Michał Kozłowski
2025-05-06
0

Praca w magazynie warsztatu samochodowego jest istotną, lecz często niedocenianą rolą w branży motoryzacyjnej. Bez odpowiedniej organizacji i dobrze zarządzanego...

Portal mechaników samochodowych

Jeżeli masz jakieś pytania zapraszamy do kontaktu:

Wały Generała Józefa Dwernickiego 117
42-202 Częstochowa
Kontakt z redakcją: redakcja@forum-mechaniczne.pl
tel: 693 162 250

Zespół Forum-Mechaniczne.pl
Działamy nieprzerwanie od 2010 roku

Polityka Prywatności | Polityka Cookies | Regulamin | Disclaimer | Przewodnik Etyczny | Polityka Redakcyjna | Kontakt

© Forum mechaników samochdowych w sieci od 2010

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo